Werkwijze bij slaapproblemen / insomnia

Op weg naar een goede gezondheid moet je meerdere stappen zetten. Om jou zo goed mogelijk te helpen, doorlopen we samen een stappenplan dat is aangepast op jouw persoonlijke klachten en behoeften.

Intake & onderzoek

Tijdens de eerste afspraak zijn we voornamelijk in gesprek over jouw slaap via de 24-uurs benadering. Dit houdt in dat we niet alleen in kaart brengen wat de slaapproblemen zijn en hoe de nacht eruitziet, maar we kijken ook naar je dagelijkse bezigheden, gewoontes en gedachtes die je hebt gedurende de dag en hoe deze je slaap bevorderen of belemmeren. De nacht is namelijk een weerspiegeling van je dag en dus zijn al deze factoren, zoals je dagindeling, beweging & sport, stress & ontspanning, voeding, medicatiegebruik, jouw slaaprituelen, de slaapomgeving en slaaphouding belangrijk om in kaart te brengen.

 

Na dit gesprek bekijken we in het onderzoek de slaaphouding en hoe je kunt ontspannen. We vragen je enkele vragenlijsten in te vullen en voor minimaal één week een slaapwaakkalender bij te houden. Dit geeft ons nog meer inzicht in je slaapproblemen en waar we kunnen beginnen met de behandeling.

Doel & plan

Nu we een beeld hebben van jouw slaap en gewoontes kunnen we het hebben over het doel en hoe we dat doel gaan bereiken. Samen stellen we een haalbaar doel op en bespreken we wat er nodig is om dat doel te bereiken. Bij slapen gaat het vaak niet (alleen) om het aantal uren dat je slaapt, maar vooral dat je goed slaapt en je overdag fit bent. Dit passen we aan op jouw wensen.

Behandeling

Tijd om aan de slag te gaan. Slaapoefentherapie is gebaseerd op de evidence based methode Cognitieve gedragstherapie Insomnia (kijk ook op www.slaapoefentherapie.nl als je nog meer wilt weten over deze behandelmethode). Dat betekent dat deze behandelmethode wetenschappelijk bewezen effectief is bij slapeloosheid. De totale therapie bestaat uit een combinatie van verschillende behandelonderdelen, die samenwerken naar een betere slaap.

  • Slaap- en slaaphygiëne-educatie
    We starten altijd met een stuk slaapeducatie: we leggen uit hoe een gewone slaap eruitziet en hoe deze verstoord kan raken. Dit koppelen we aan jouw eigen slaap en slaapgewoontes. Hieruit volgen vaak al meteen de eerste adviezen op het gebied van slaaphygiëne (gezond gedrag m.b.t. slaap).
     

  • Stimuluscontrole
    Je krijgt adviezen om je slaapwaakritme te bevorderen (wat kun je beter wel en niet kunt doen op je slaapkamer, als je naar bed gaat of als je niet kunt slapen).
     

  • Slaaprestrictie
    Je tijd in bed beperken we tot de werkelijke slaaptijd. In overleg en aan de hand van je slaapdagboek bepalen we hoeveel uur dat mag zijn. Dit werkt positief voor je slaap.
     

  • Relaxatieoefeningen
    We gaan praktisch aan de slag met een aantal ontspanningsoefeningen. Dit kan zijn gericht op het ontspannen van het lichaam, de ademhaling of het tegengaan van piekergedachtes. Hierin proberen we verschillende oefeningen om te kijken wat bij jou past.
     

  • Gedachtetraining
    Samen kijken we naar je gedachtepatronen over slaap. Welke opvattingen en overtuigingen heb je en hoe staan deze een goede slaap in de weg. Zo leer je negatieve, niet-helpende gedachtes om te zetten naar positieve, helpende gedachtes.
     

  • Afbouw van slaapmedicatie
    Het afbouwen van slaapmedicatie is over het algemeen onderdeel of doel van de slaaptherapie. Het afbouwen doen we altijd in overleg met de arts die de medicatie heeft voorgeschreven. Het stoppen met deze medicatie is niet altijd makkelijk, maar wel

Vanuit de oefentherapie kunnen we je ook verder ondersteunen in slaaphouding, begeleiden bij fysieke klachten, ontspanning, goede balans in belasting/belastbaarheid, bewegingsactivatie en stressmanagement.

Je krijgt van ons een slaapschriftje, waar we alle adviezen en oefeningen in schrijven zodat jij alle informatie op een rijtje hebt en hier thuis goed mee aan de slag kunt gaan.

Evaluatie

Om te zien of we met de behandeling op de juiste weg zijn, zullen we regelmatig evalueren. Iedere afspraak bespreken we hoe het is gegaan met de adviezen en de slaap. Het veranderen van slaap- en gezondheidsgewoontes kost tijd, dus het is belangrijk dat je jezelf deze tijd ook geeft. Adviezen zullen zeker twee weken opgevolgd moeten worden om te kunnen zeggen of het helpt. Binnen zes weken zien we vaak al de eerste goede resultaten op de slaap, maar het proces dat je doorloopt, blijft persoonlijk en afhankelijk van hoe goed het lukt de adviezen op te volgen. We sturen bij waar nodig of blijven op dezelfde weg doorgaan als het goed gaat. Als het nodig is, schakelen we andere specialisten in om jouw slaap verder te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een psychotherapeut, psycholoog, logopedist, huisarts, fysiotherapeut of yoga. Kijk hier met wie we samenwerken. Aan het eind van het behandeltraject vinden we het fijn om te weten hoe jij de therapie hebt ervaren en sturen we je een evaluatie toe. Je mag ook altijd een review achterlaten op Google of Zorgkaart Nederland. Ter afsluiting gaat er een evaluatiebrief naar je huisarts en/of verwijzer.

20210417_Het_Oefenlokaal_Stratum_HR_057_1X8A6959.jpg