20210417_Het_Oefenlokaal_Stratum_HR_182_1X8A8052.jpg

Klachten

Het Oefenlokaal is een veelzijdige plek, waar je terecht kunt met veel verschillende lichamelijke klachten en slaapproblemen.

Wel handig als je dan weet voor welke klachten je terecht kunt bij Het Oefenlokaal. Lees het hieronder.

Wil je weten waar jouw klachten vandaan komen?

Slaapproblemen / Insomnie

Naar het plafond staren, je nog maar eens omdraaien en denken: ik moet slapen! Niets zo vervelend als slaapproblemen. Inslaapproblemen, doorslaapproblemen, te vroeg wakker worden en niet fit zijn overdag, zijn allemaal kenmerken van slapeloosheid of wel insomnia.

 

Een periode van ziek zijn, stress, rouw of verandering in ritme kunnen allemaal oorzaken zijn van acute insomnia. Vaak gaan de slaapproblemen vanzelf weer over, als de oorzaak is opgelost.

 

Helaas zijn slaapproblemen zo vervelend dat we er alles aan doen om de slaap weer te verbeteren; je gaat je best doen om te slapen en je probeert de controle te krijgen. Hierdoor verander je vaak jouw slaapgewoontes, ritme en gedrag; je raakt gespannen. Dit kan juist leiden tot chronische slapeloosheid.

 

Gelukkig kun je slapen leren! Klik hier voor meer info over slaaptherapie, hoe jij jouw slaap kunt verbeteren en hoe we je kunnen helpen bij het afbouwen van slaapmedicatie.

 

Hoofdpijn

Er bestaan veel verschillende soorten hoofdpijnen: spierspanningshoofdpijn, migraine, clusterhoofdpijn, cervicogene hoofdpijn (vanuit de nek) of een verzameling van hoofdpijnen: de combinatiehoofdpijn.

 

De één nog vervelender dan de ander en variërend in soort: bonkende hoofdpijn, stekende hoofdpijn, zeurende hoofdpijn. Soms met bijkomende klachten zoals duizeligheid, slechte concentratie en gevoeligheid voor licht en geluid.

 

Logisch dat je niet met deze klachten wil blijven zitten. We onderzoeken welke soort hoofdpijn je hebt en waar deze hoofdpijn vandaan komt. Vaak heeft het te maken met een verkeerde houding, verhoogde spierspanning in de nek, gezicht en kaken of een beperking in mobiliteit van de nek. Ook slaapproblemen en spanning kunnen hoofdpijnklachten veroorzaken of in stand houden.

 

Belangrijk om dus niet alleen naar de lichamelijke aspecten van hoofdpijn te kijken, maar ook naar ontspanning en slaapkwaliteit.

 
20210417_Het_Oefenlokaal_Stratum_HR_172_1X8A7959.jpg

Nekklachten

Stijve nekspieren, moeilijk kunnen draaien van het hoofd of zelfs uitstralende pijn kunnen allemaal symptomen zijn van nekklachten.

 

Soms is de oorzaak slijtage in de nek zoals artrose of het verslijten van de tussenwervelschijf of een nekhernia. Vaak heeft het te maken met een overbelasting in spieren of hoge belasting op de nek als gevolg van ongunstige houdingen en gewoontes.

 

Nekklachten kunnen ook leiden tot hoofdpijn, dus zaak dat je niet te lang door blijft lopen met deze klachten. Bij de oefentherapie bekijken we je houdingen en stand van het hoofd, krijg je oefeningen mee voor ontspanning en het rekken van de nekspieren en ondersteunen we waar nodig met massage, mobilisatie en kinesiotaping.

 

Schouderklachten

Frozen Shoulder (sterke beperking van de mobiliteit van de schouder), bursitis of wel slijmbeursontsteking of artrose kunnen oorzaken zijn van klachten in de schouders. Maar ook een overbelasting van de borstspieren, arm- of nekspieren of een peesontsteking kunnen pijn geven rondom de schouder.

 

Erg lastig, we gebruiken onze armen en daarmee ons schoudergewricht namelijk veel gedurende de gehele dag.

 

Reiken, iets vastpakken of dragen zijn bewegingen die we heel de dag door maken. Rust geven is moeilijk, waardoor herstel wat langer kan duren. Belangrijk dus dat we goed uitzoeken waar jouw schouderpijn nu precies vandaan komt.

 

Wist je namelijk dat veel mensen de schouder verkeerd gebruiken bij iets vastpakken of tillen? Daarom zullen we kijken hoe je de schouder gedurende de dag gebruikt. Je leert hier de juiste technieken en hoe je de spieren rondom de schouder tot rust kunt laten komen of juist kan versterken. Zo kun jij weer ongestoord door de dag heen bewegen.

 

Dat is een last van jouw schouders, toch?

 

Arm- en handklachten

We gebruiken onze armen de gehele dag door, bijna onbewust. Je merkt het eigenlijk pas hoeveel als je last krijgt van jouw arm.

 

Vaak herhaalde bewegingen zoals een voorwerp vastpakken, verplaatsen, dragen en tillen of juist meer kleine, statische houdingen zoals zitten en typen of muizen, geven een verhoogd risico op arm- en handklachten zoals RSI (Repetitive Strain Injury) of KANS (klachten arm, nek en schouder).

 

Bekende armklachten zijn Carpaal Tunnelsyndroom (waarbij een bandje in de pols de zenuw afknelt), de tenniselleboog en de golferselleboog, ook wel de epicondylitis lateralis en medialis genoemd.

 

Technische woorden voor een ontsteking van de aanhechting van de pees aan het bot in de elleboog. Vaak komen deze klachten, tegen de verwachting in, vanuit een beperking in mobiliteit van de pols en een overbelasting van de spieren in de onderarm die van hand naar elleboog lopen.

 

Bij dit soort klachten kijken we overigens niet alleen naar de arm, elleboog, pols of hand; beperkingen in de nek kunnen namelijk ook klachten geven in de armen.

 

Rug- en bekkenklachten

Spit. Je bukt voorover om een sok op te rapen en ineens schiet het erin. Scherpe, stekende pijn in de lage rug. Je loopt een aantal dagen wat moeilijk door stijve spieren (dit is een heel handig mechanisme van je lichaam om je rug te beschermen), maar daarna trekken de klachten geleidelijk weer weg.

 

Meestal ben je binnen een week of 6 wel van deze klachten af. Blijven deze acute lage rugklachten regelmatig terugkomen of heb je last van langdurige rugklachten in onder- of bovenrug, dan kan het echter wel goed zijn om te kijken waar deze klachten vandaan komen.

 

Ligt het misschien aan de manier van bewegen en jouw houding of gebruik je de rug- en buikspieren op een verkeerde manier?

 

Vaak zijn rugklachten aspecifiek; ze hebben geen duidelijk aanwijsbare oorzaak. Anders is dat bij rugpijn (soms zelfs met uitstralende pijn naar de billen of benen) bij een rughernia, artrose of wervelkanaalstenose. Hierbij is een duidelijke diagnose aanwezig.

 

Rugklachten kunnen ook vanuit de heup of het bekken komen. Een bekken dat niet recht staat of een SI-gewricht dat niet lekker beweegt, kunnen ook pijn geven in de liezen, de billen, bij het stuitje of staartbeen.

 

Als je langskomt met rugklachten zullen we dus eerst goed moeten onderzoeken waar klachten nu precies vandaan komen.

 
20210417_Het_Oefenlokaal_Stratum_HR_224_1X8A8515.jpg

Heupklachten

Heupklachten zijn (pijn)klachten, de naam zegt het al, in en rondom het heupgewricht, maar kunnen ook uitstralen naar de benen of de lage rug.

 

Andersom kunnen rugklachten, bekkenpijn of knieproblemen ook klachten geven in het heupgebied. Bij een bursitis (slijmbeursontsteking) of artrose in de heup ligt de oorzaak in de heup zelf. Bij bekkenklachten zie je vaak pijn in de lies. In onderzoek achterhalen we eerst wat de bron van de heupklachten is.

Ook met een heupprothese kun je aan de slag bij de therapie voor revalidatie; je leert hoe je in de eerste weken mag bewegen met je kunstheup en samen bouwen we de mobiliteit, coördinatie, conditie en kracht weer op na de operatie.

 

Knie- en beenklachten

Knieklachten kunnen ontstaan na een val of een verkeerde beweging. De knie wordt dan vaak dik en soms zijn kniebanden (binnenband, buitenband en kruisbanden) opgerekt of zelfs gescheurd. We noemen dit dan een gekneusde of een verrekte knie.

 

Ook kan er een scheurtje ontstaan in de meniscus. Er ontstaat hierna vaak een instabiliteit van het kniegewricht. Met het trainen van kracht en de coördinatie van spieren kan dit voor een groot deel worden opgevangen.

Knieklachten na intensief sporten ontstaan door overbelasting van spieren van het bovenbeen. We zien dit bij de springersknie (jumpersknee, pijn onder de knieschijf), de lopersknie (runnersknee, pijn aan buitenkant knie) of bij jongens en meiden in de groei bij Osgood Shlatter (pijn onder de knieschijf).

 

In de groei kun je ook last hebben van het patellofemoraalsyndroom; een irritatie tussen de knieschijf en knie bij traplopen en sporten. Met rust kunnen deze klachten overgaan. Het rekken of versterken van de beenspieren en het leren goed belasten van de knie kunnen hierbij een belangrijke rol spelen.

Bij artrose is er sprake van slijtage van het kraakbeen in de knie, dit heeft stijfheid en verminderde mobiliteit tot gevolg. Onder begeleiding de knie op een goede manier leren belasten en spieren rekken en trainen, kunnen helpen bij dit soort klachten.

 

Moet een kniegewricht toch vervangen worden door een knieprothese? Dan kun je voor revalidatie terecht: je leert wat je de eerste dagen na de operatie wel en niet mag doen met je kunstknie en met oefeningen vergroten we de mobiliteit, coördinatie, stabiliteit en kracht van de knie.

Voet- en enkelklachten

Een van de meest voorkomende voet- en enkelklachten is een kneuzing van de enkel. Dit noemen we ook wel een inversietrauma (naar buiten toe verzwikken) of een eversietrauma (naar binnen toe verzwikken).

 

Bij het verzwikken worden de enkelbanden flink opgerekt, soms ontstaat er zelfs een scheur. Je verliest de stabiliteit van de enkel. Andere bekende klachten aan de voet zijn hielspoor of faciitis plantaris, een overbelasting of zelfs ontsteking van de pees onder in je voet. Lopen en staan is dan pijnlijk.

Wie ooit shinplints (scheenbeenklachten, tibialis stress syndroom) heeft gehad, weet hoe pijnlijk dit kan zijn; zeer scherpe stekende pijn bij het scheenbeen. Het komt door een overbelasting van de spier en pees die aanhecht op de schenen.

 

We plaatsen deze bij enkelklachten, omdat de spieren die hierbij voor de pijn zorgen over je enkel doorlopen en aan je voet vast zitten. De mobiliteit van de enkel kan hierbij dus ook grote rol spelen.

 

Bij klachten aan de voet en enkel bekijken we het looppatroon en ondersteunen we het herstel met massage van de omliggende spieren, kinesiotaping, mobilisatietechnieken en stabiliteitsoefeningen.

 
 

Ademhalings-klachten

De ademhaling is een automatisch proces in ons lichaam. Gelukkig maar, want als we heel de tijd bewust moeten ademhalen zou je geen tijd meer hebben voor andere zaken. Soms raakt dit proces echter verstoord.

 

Ademhalingsproblemen kunnen ontstaan bij longklachten zoals astma, COPD of bij COVID/corona, maar ook door gewoontes in houding en bewegingen. Je adem onbewust inhouden bij inspanning of te veel spanning op de buikspieren kunnen je ademhaling verstoren.

 

Ook in periodes van stress of spanning kan je ademhalingspatroon veranderen. Je lichaam maakt dan meer adrenaline en cortisol aan, waardoor hartslag en ademhaling versnellen.

 

Deze korte, hoge en versnelde ademhaling op langere termijn, ook wel chronische hyperventilatie genoemd, kan leiden tot benauwdheid, kortademigheid, een drukkend gevoel op de borst en zelfs tintelingen in de handen door een verkeerde verhouding koolzuur en zuurstof in ons lichaam.

 

Door middel van ademhalingsoefeningen en -technieken en verandering in houding kun je er voor zorgen dat je je lichaam en met name je ademhalingsspieren zoals het diafragma weer op een goede manier leert gebruiken en ontspannen. Zo kun je weer rustig ademhalen!

 
20210520_Het_Oefenlokaal_Extra_HR_005_1X8A0389.jpg

Werkgerelateerde klachten

Werkgerelateerde klachten zijn klachten die (deels) hun oorzaak vinden in werk. Bekende werkgerelateerde klachten zijn RSI/KANS klachten; pijnklachten, vaak in de armen door repeterende bewegingen door bijvoorbeeld veel muizen of typen.

 

De tenniselleboog is hier een voorbeeld van. Maar ook rugklachten, veelvuldig bukken of tillen of slaapproblemen als gevolg van een hoog stresslevel zijn voorbeelden van werkgerelateerde klachten.

 

Of je nu een kantoorbaan hebt of een fysiek zware baan; werkgerelateerde klachten kunnen uiteindelijk zelfs leiden tot ziekteverzuim.

 

Om dat te voorkomen of je na verzuim weer aan het werk te krijgen, zullen we je (pijn)klachten behandelen door middel van oefentherapie, slaaptherapie of ondersteunende mobilisatie en massage.

 

Hierbij besteden we natuurlijk extra aandacht aan jouw werkplek en de houdingen- en beweegtechnieken die je tijdens het werk tegenkomt.  

Heb je zelf geen klachten, maar ben je werkgever en heb je werknemers met lichamelijke klachten, slaapproblemen of stressgerelateerde klachten? Kijk dan hier wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

 

Spanningsklachten en burn-out

Stress is niet altijd negatief. We hebben het nodig om goed te kunnen presteren. Een beetje adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat we extra scherp zijn en ons geheugen beter werkt.

 

Handig op momenten dat je die concentratie nodig hebt voor die belangrijke deadline of drukke periode. Belangrijk is wel dat het lichaam weer kan terugschakelen naar ontspanning.

 

Een teveel aan stress zorgt er juist voor dat we slechter gaan presteren. Ons brein raakt overwerkt en we kunnen niet meer logisch nadenken of relativeren. Negatieve emoties krijgen de vrije loop en door het teveel aan stresshormonen wordt onze ademhaling, spierspanning en bloeddruk hoger.

 

Bij langdurige stress heb je dus meer kans op lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, pijn in nek- en schouderregio, maar kun je ook slaapproblemen ervaren.

 

Blijf je deze signalen te lang negeren, kan het uiteindelijk leiden tot een burn-out. Belangrijk dus dat je opnieuw een balans vindt tussen activiteit en ontspanning, belasting en belastbaarheid.

 

Hulp bij lichamelijke en mentale ontspanning, slaap- en stressmanagement d.m.v. slaapoefentherapie en relaxatieoefeningen kunnen een belangrijke stap zijn in jouw herstel bij spanningsklachten of burn-out.

Heb je zelf geen spanningsklachten, maar ben je werkgever en heb je werknemers met slaapproblemen of stressgerelateerde klachten? Kijk dan hier wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!